Definisi masalah penglihatan dari segi pendidikan
bermaksud sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan khas kerana masalah
penglihatan. Kaedah penyampaian pembelajaran dan bahan bantu mengajar perlu
diadaptasikan dengan keperluan kanak-kanak ini supaya dapat mengoptimakan
pembelajaran dan pencapaian mereka.
Murid-murid di program ini juga mengikuti pelajaran
yang sama seperti diikuti oleh murid normal. Yang berbeza adalah kaedahnya, di
mana murid-murid ini didedahkan kepada penggunaan bahan cetak yang dibesarkan
saiz tulisannya bagi yang rabun manakala bagi yang buta mereka akan diajar
menggunakan Braille. Program ini juga disediakan dalam dua jenis iaitu sekolah
khas dan di sekolah biasa (bagi program integrasi)
Kanak-kanak ini memerlukan kurikulum khas yang
khusus dan kaedah pengajaran yang sesuai dengan ketidakupayaan mereka. Masa
mereka di sekolah adalah masa yang amat berharga yang perlu digunakan
sepenuhnya untuk meminimumkan kesan kecacatan terhadap keupayaan mereka.
KLASIFIKASI LOW VISION DAN BLIND MENGIKUT UKURAN
KETAJAMAN PENGLIHATAN DAN AKUITI VISUAL.
Terdapat dua kategori utama dalam masalah penglihatan iaitu buta dan rabun
warna ataupun disebut penglihatan terhad ( low vision). Pertubuhan kesihatan
dunia (WHO) mendefinisikan kedua-dua kategori di atas sebagai:
- Kebutaan:
- Rabun ataupun penglihatan terhad (low vision):
Penglihatan kurang dari 6/18 sehingga persepsi cahaya pada mata yang terbaik
ataupun medan penglihatan kurang daripada 10 darjah sesudah rawatan ataupun
pembetulan biasa (refractive). Individu dengan penglihatan terhad dapat
melakukan tugas seharian menggunakan deria penglihatan.
Terdapat beberapa tahap masalah penglihatan yang
membezakan antara buta dengan penglihatan terhad ataupun low vision berdasarkan
ujian visual akuiti dan juga adaptasi pendidikan khas. Masalah penglihatan dapat
di lihat dalam tahap berikut:
- Sederhana
- Teruk
- Sangat teruk
Di bawah ini adalah pandangan mata oleh seseorang yang mempunyai masalah penglihatan :
No comments:
Post a Comment